söndag 3 mars 2013

Genus i förskolan

I Lpfö 98/10 står:

  • Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. 
  • Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för att alla människor har lika värde 
  • Arbetslaget ska verka för att flickor och pojkar får lika stort inflytande över och utrymme i verksamheten.

Att arbeta med genus i förskolan tror jag är bland det svåraste då det har mycket att göra med djupt rotade traditioner som förts vidare generation till generation. Hela vårt samhället präglas även av könsstereotypa mönster vilket gör det svårt att värja sig, oavsett du vill eller inte så blir du mer eller mindre påverkad.
För att i förskolan arbeta med detta måste man vara väl medveten om hur och vad man säger, hur man bemöter och vilket förhållningssätt man har till pojkar och flickor. Detta kräver att man lyfter frågan om och om igen, talar om genusfrågor och reflekterar över arbetssätt och förhållningssätt. Man måste även rannsaka sig själv, det kan krävas ganska så mycket arbete beroende på vad du själv har för syn på pojkar och flickor utifrån traditionella könsroller. Vem ringer du exempelvis först om barnet är sjuk?

Mycket forskning kring genusfrågor visar på att det både i förskola och skola är pojkar som får mest uppmärksamhet och talutrymme. Finns även studier som visat att flickor är de som får vänta till sist vid påklädning och får klara sig själva i större utsträckning vid matsituationer då pojkarna är de som först får hjälp. Med detta i bakhuvudet gick jag ut och gjorde observationer på  en förskoleavdelning (1-3 år) och blev mycket glatt överraskad, de hade lyckats! De hade alla ett gemensamt förhållningssätt och bemötande gentemot alla barn, såg till att alla fick komma till tals och delta (utifrån förmåga), oavsett kön. De har aktivt arbetat med frågan i arbetslagen och har föräldrar som även är aktiva i frågan.

Förskolan ska vara en plats där barn ska uppmanas, få uppleva och se att de kan välja att göra vad de vill oavsett om de är pojkar eller flickor.



Utmaningar för att öka jämställdheten: Eva-Karin Wedin (2009)
  • gör verksamheten könsmedveten
  • genusgranska böcker och material
  • utmana ojämställda studie- och yrkesval
  • motverka verbala kränkningar och trakasserier

Metoder för ökad jämställdhet: Svaleryd (2002)
  • Att som pedagog bli medveten om hur de egna könsnormerna och värderingarna påverkar verksamheten 
  • Att synliggöra och granska de bilder och föreställningar var och en som arbetar på förskolan har av vad som är manligt och kvinnligt
  • Att finna metoder och arbetsmaterial för att inom den ordinarie verksamhet skapa villkor för att ge flickor och pojkar samma möjligheter


Vad säger vi? Vad gör vi? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar